Förbered hundens resa i tid

Fler och fler börjar upptäcka möjligheterna att ta med framför allt hunden på semesterresan. För dig som vill resa utomlands med din fyrfota vän kan det vara en god idé att börja planera i tid. Annars kan det bli problem att föra in hunden i Sverige igen. Från den 3 juli 2004 gäller nya regler för in- och utförsel av sällskapsdjur inom EU – nu måste även djuren ha pass.

Sällskapsdjurspasset är till för att minska smittriskerna inom EU. Passet är en värdehandling och ska följa djuret hela livet. För att få ta med din hund (eller katt) tillbaka till Sverige från en resa inom EU-länder efter den 3 juli 2004 krävs:
  • att hunden/katten är ID-märkt med mikrochip eller en klart läslig tatuering.

• vaccination mot rabies. Fyra månader efter vaccinationen måste du dessutom få en bekräftelse på att hunden/katten har ett tillräckligt skydd mot rabies.

• avmaskning mot dvärgbandmask utförd av legitimerad veterinär i avsändarlandet inom tio dagar före införseln. Pendlare mellan Sverige och Danmark kan även fortsättningsvis använda fyraveckorsintyg.

• dokumentation i form av ett pass där en legitimerad veterinär noterar alla nödvändiga åtgärder.

I passet registreras hundens alla vaccinationer och eventuella blodprov. Har du gamla vaccinationsintyg eller blodprovssvar för din hund kan de föras över till passet, om intygen innehåller ID-numret. De tidigare kraven på vaccination mot leptospiros och valpsjuka har tagits bort i de nya reglerna. Friskintyg och införseltillstånd behövs inte heller i och med de nya passen. Jordbruksverket rekommenderar dock att hunden ändå vaccineras mot leptospiros och valpsjuka för att förhindra att dessa sjukdomar förs in i Sverige. Hunden måste också vara avmaskad mot dvärgbandmask.

Förutom Sverige har Storbritannien och Irland strängare regler för införsel. Kontrollera kraven genom att kontakta ländernas respektive myndigheter. Dessutom varierar kraven för införsel av valpar mellan olika medlemsländer.

Ska du resa utanför EU gäller delvis andra regler. Du hittar dem på Jordbruksverkets webbplats.

Andra viktiga förberedelser inför resan är att träna din hund i att möta nya miljöer, att åka bil och tåg om den inte redan är van vid det. Det är till exempel viktigt att veta om din hund eller katt blir åksjuk i bilen innan ni ger er ut på Europavägarna, så att du kan skaffa medicin mot åksjuka.

Försäkra ditt djur mot sjukdomar
Det är lika viktigt för ditt djur att vara försäkrad på resan som för dig. Vanligtvis gäller precis samma villkor för försäkringen inom EU-länderna och i Norge och Schweiz, som hemma i Sverige. Om du måste besöka veterinär på utlandssemestern, se till att få ett kvitto på något av de stora språken (engelska, tyska eller franska) från den veterinär du besöker och att en tydlig diagnos finns skriven. Djur tål i allmänhet mer än människor, men Monika Dreijer på Agria rekommenderar ändå att man är försiktig med att till exempel låta djuret dricka vattnet utomlands:

– Jag tycker att man ska tänka som man gör när det gäller en själv. Om det finns risk att du blir dålig av vattnet, räkna med att ditt djur kan bli det också. Var försiktig med att släppa djuret i naturen. Där kan finnas andra bakterier än här hemma.

Ska du ta hund eller katt på flyget måste du förstås kolla vilka regler som gäller för det flygbolag du åker med. På SAS och många andra bolag gäller att större djur kan transporteras i en bur i en tempererad del av lastrummet. Ju längre flygresa, desto högre kostnad. Har du en mindre hund eller en katt, kanin eller liknande som får plats i en väska kan den passera som ”handbagage” i kabinen om den väger högst åtta kilo. Men eftersom väskan ska gå att stänga, och dessutom ska klämmas in under stolen framför hänger det förstå på hur lugn din medresenär är.

Du måste alltid tala om att du ska ha med ett djur när du beställer biljetten. Redan vid incheckningen kollas att alla intyg är i ordning, eftersom det är flygbolaget som ansvarar för att djuret kommer tillbaka till avreseorten om ditt djur inte får komma in i semesterlandet.

På tåg är det lite enklare, och reglerna är likartade i Europa. En vanlig regel är att mindre djur får åka gratis i en bur, väska eller i knät, medan större hundar får åka för halva priset av en andraklassbiljett – den får dock ingen egen sittplats. För sovvagnar gäller i vissa länder att man måste boka en hel kupé om man har med sig hund.

Som redan påpekats handlar det främst om att förbereda sig ordentligt och ta reda på precis vad som gäller – framför allt för hemresan till Sverige. Att inte ha pass samt de intyg och vaccinationer som behövs för inresan kan bli en dyr historia. Det är definitivt inget som ”ordnar sig” genom intyg och telefonsamtal i efterhand. I värsta fall riskerar du att ditt djur avlivas!

På Jordbruksverkets hemsida hittar du all information om aktuella regler och speciella villkor i olika länder. Så tveka inte att ta med ditt djur – väl planerad blir semestern en härlig upplevelse även för fyrbenta familjemedlemmar. Och sanningen att säga – hur kul är det att åka på semester utan din bästa vän, egentligen?

Mer information finns på Jordbruksverkets webbplats.

Text: Eva Jönsson och Anna Resjö          Tillbaks>>>