Kräkningar och diarré
Ett vanligt problem hos hundar är kräkningar och diarréer, ett problem som i många fall inte är så allvarligt. Orsakerna till kräkningar och diarréer kan vara många. Vanligast är att djuret fått i sig något det inte tålt t.ex. ben, fet mat, dåligt vatten eller hittat något olämpligt ute som slunkit ned. Hastiga foderbyten...

Många tänkbara orsaker
Orsakerna till kräkningar och diarréer kan vara många. Vanligast är att djuret fått i sig något det inte tålt t.ex. ben, fet mat, dåligt vatten eller hittat något olämpligt ute som slunkit ned. Hastiga foderbyten är en annan vanlig orsak. Hundar och katter kan också reagera överkänsligt eller allergiskt mot något i fodret. Infektioner kan vara en orsak där parvovirus (hundpest) och kattpest, är de mest kända. Vid olika typer av förgiftningar är mag-tarmstörningar ett vanligt symptom. Invärtes parasiter kan ge problem speciellt hos unga djur. Ytterligare en anledning är att djuret fått i sig något föremål. Man kan bli förundrad över vad särskilt hundar kan stoppa i sig. Stenätning är mycket vanligt, men även underkläder, strumpor, nappar, persikokärnor och studsbollar är populärt. Vi har även sett exempel på hundar som ätit draperier, madrasser, kassettband och kniven från en köttkvarn.

Vinterkräksjuka
Under vintern har det varit problem i framförallt Stockholmsområdet med en virusorsakad mag-tarmkatarr. Infektionen orsakas av ett s.k. Coronavirus och är mycket smittsamt. Hundar i alla åldrar kan drabbas även om valpar och unghundar är mest känsliga. Människor eller andra djur kan inte smittas av hundens Coronavirus. Inkubationstiden är så kort som 1-3 dagar. Hunden tappar aptiten, en del kräks och sedan kommer diarrén med lös eller vattentunn avföring. Valpar blir snabbt uttorkade och dödsfall kan förekomma. Sjukdomsförloppet är några dagar till en vecka, eventuellt några veckor. Hundarna blir sedan immuna men man vet inte hur länge immuniteten varar. För säker diagnos måste man göra laboratorieanalys på avföring eller blod. Symptomen är ju inte specifika utan många mag-tarmkatarrer ger liknande symptom. Vi har inte haft något misstänkt fall i vårt område ännu.

Behandling av akuta mag-tarmstörningar
Vid akuta problem är det viktigt att mag-tarmkanalen får vila. Man inleder med att inte ge någon föda på 24-48 timmar. Om djuret inte kräks utan enbart har diarré kan man ge ett tillskott som Canikur® eller Diarsanyl®. Dessa innehåller ämnen som skyddar tarmväggen, gör avföringen mindre lös, ger energi och hjälper till att återställa salt- och vätskebalansen. Djuret skall ha fri tillgång till vatten om det inte har kraftiga kräkningar då man kan behöva portionera vattnet litet i taget. Ännu bättre än vatten är att göra en elektrolytlösning. Man blandar då 1-2 msk. druvsocker, 1 tsk. salt och 1/2 tsk. bakpulver med en liter vatten. Elektrolytlösning behövs speciellt om man inte ger Canikur® eller Diarsanyl®. Efter den inledande fasteperioden börjar man att ge skonsam kost. Ju mindre portioner och ju oftare man ger desto bättre. Magen och tarmen klarar inte av att ta emot stora mängder på en gång. Det finns bra kommersiella foder att köpa hos veterinär, det brukar vara både enklast och bäst och är också fullvärdigt näringsmässigt. Man kan också koka egen mat. Efter fasteperioden börjar man då med enbart avkok på ris under första delen av dagen och sedan blandar mycket väl kokt ris och risavkok. Dagen efter ger man kokt ris och kokt fettfattig fisk som t.ex. sej. Katter kan det vara lättare att få i pressad potatis än ris.Enbart diet ges tills läget varit helt stabilt i 2-3 dagar, därefter gör man en försiktig övergång till den vanliga maten vilket brukar ta 5-7 dagar ytterligare.

När skall man söka veterinär?
När djuret inte behåller vätskan den fått i sig eller har intensiva kräkningar skall man söka hjälp. Risken för uttorkning är stor, och det är speciellt allvarligt på unga djur. Det kan röra sig om någon allvarligare infektion eller något föremål som fastnat i tarmen. Man bör också söka veterinär om allmäntillståndet är nedsatt, vid feber och vid intensiv eller blodig diarré. I de allvarligare fallen krävs djursjukhusvård då man ger vätske- och näringsdropp direkt i blodet. Ta alltid tillstånd med kräkningar och diarré på allvar. För det mesta är det över på några dagar, men ju fortare man gör något åt det desto mindre risk för komplikationer och utdragna förlopp.

Tillbaks >>>