Håll koll på gaddarna

Precis som vi människor kan djur drabbas av tandsjukdomar, med smärta och tandlossning som följd. Ändå slarvas det ofta med djurens munskötsel. Som djurägare kan du göra mycket för att just ditt djur ska behålla sin goda munhälsa.

Myterna om våra djurs tänder är många. Att hundar och katter inte skulle få hål i tänderna är en sådan. Och att fakturerade tänder inte skulle behöva åtgärdas är en annan. Det finns också en vida utbredd missuppfattning att naturen skulle ha ordnat det så att hundar och katter inte råkar ut för tand- eller munproblem.

Men faktum är att tandsten, karies och tandlossning är vanliga problem hos djur. Det händer också titt som tätt att hundar och katter slår av en tand i en olycka. Därför är det viktigt att vi som djurägare håller koll på våra husdjurs munnar och tänder så att de inte får ont eller lider.

Håll efter tandstenen
Tandsten är en vanlig sjukdom som egentligen inte skulle behöva vara ett problem eftersom vi djurägare själva kan se till att ny tandsten inte bildas. Genom att ofta rengöra tänderna, ge rätt kost och regelbundet gå på kontroller hos veterinär eller tandläkare hindras tandstenen från att få fäste. Hemma kan man använda en särskild skrapa för att peta bort tandsten. Om djuret har mycket problem kan det vara nödvändigt att ta hjälp av en veterinär som kan avlägsna tandstenen med ett ultraljudsinstrument.

Otäcka följder av tandsten
Om tandstenen däremot tillåts frodas kan den leda till följdsjukdomar som tandköttsinflammationer (gingivit) och tandlossningssjukdomar (parodontit). De munsjukdomarna orsakas av bakterier som finns i stora mängder i saliven, på slemhinnorna och på tänderna. Och om bakterierna får växa ostört bildas plack, som i sin tur kan förkalkas till tandsten.

Rött, svullet och lättblödande
Tandsten vid tandköttskanten irriterar vävnaden och gör tandköttet inflammerat. Inflammationen färgar tandköttet rosa eller kraftigt rött, ytan svullnar och blir blank och skinande. Ett inflammerat tandkött blöder också mycket lätt. Om inget görs för att få bukt med inflammationen uppstår så småningom en infektion i tandköttsfickan. Då kan det bli riktigt otäckt, sprida sig på djupet, angripa rothinnan och med tiden lösa upp käkbenet. Sjukdomen kallas då paradontit – inflammation i tandens stödjevävnader.

Hål i tänderna
Karies uppkommer när bakterier i tandbeläggningen omvandlar socker till syra. Syran fräter på tanden och efter ett tag uppstår ett hål precis som hos oss människor. Nära 20 procent av alla undersökta hundar har hål i tänderna. Täta intag av sockerhaltig föda, klibbiga och sega födoämnen ökar risken för karies.

Förebygg problemen
Ett enkelt sätt att komma tillrätta med munhygienen på sitt djur är att borsta tänderna. För att kunna borsta tänderna på din hund eller katt måste du lära den att acceptera det. Vänj djuret vid att du tittar i munnen, borstar och kontrollerar tänderna precis som du gör vid pälsvård och kloklippning. Du ska vara bestämd och genomföra det du tänkt dig även om djuret har en annan uppfattning. Det finns tandkräm med smak av lever, som många djur tycker om. Som vanligt i umgänget med djur går allt lättare om man vänjer sitt djur vid tandborstning från att det är litet.

Hur gäller försäkringen?
Alla Agrias veterinärvårdsförsäkringar för hundar och katter ersätter frakturer på permanenta tänder. Försäkringarna täcker också kostnader vid rotspetsbölder. Agrias bästa hundförsäkring – Agria Plus Extra – och den bästa kattförsäkringen – Agria Plus – ersätter även annan tandvård om djuret blev försäkrat innan det fyllde fyra månader. Däremot ersätter ingen försäkring kostnader för borttagandet av tandsten, komplikationer vid tandsten, eller tandsjukdomen FORL.