Pollen - plåga för allergiska hundar

Nu är våren här på allvar. De flesta av oss välkomnar den med öppna armar men för pollenallergikerna är våren en tuff tid. Idag vet vi att också våra hundar kan lida av pollenallergi. Utan att du som ägare behöver veta om det.

Pollenallergi hos hund är inte ett helt ovanligt problem. Däremot är det många hussar och mattar som inte vet att deras hundar lider av pollenallergi.

Lotta Möller, veterinär på Agria djurförsäkring, menar att pollenallergi definitivt förekommer bland hundar.

– Ofta märker man symptomen genom att hunden får klåda, rinniga ögon eller att de biter och slickar på tassarna. De kan också bli snuviga, förklarar hon.

Svårt att förebygga
Lotta menar att allergin är årstidsbunden precis som hos människor.

– Även för hundar tar det ett tag att utveckla allergin. Oftast debuterar luftburna allergier när hunden är mellan ett och tre år gammal, berättar Lotta.

Eftersom pollen finns överallt är det en allergi som är svår att förebygga. Lotta har själv träffat på ett antal hundar med problemet.

– Jag brukar rekommendera att man först provar att behandla med tabletter mot allergi om det är en mindre hund och om inte problemen är allt för stora. Man kan också prova att bada hunden med ett klådstillande eller återfuktande medicinskt schampo för att minska den del pollen som hunden tar upp genom huden, säger hon.

I svåra fall brukar veterinären behöva sätta i kortison under pollensäsongen. Den enda förebyggande sättet att komma åt problemet är att inte avla på hundar med pollenallergi.

Utredning tar tid
Om du misstänker att din hund är allergisk bör du ta kontakt med din veterinär. För att ta reda på om det är allergi måste veterinären göra en omfattande utredning av hunden. När det uteslutits att hundens problem inte beror på parasiter, en infektion eller foder kan veterinären göra ett så kallat pricktest eller ta ett särskilt blodprov på hunden. Pricktestet visar vilken typ av pollen eller andra luftburna ämnen hunden är allergisk mot.

– Att säkerställa vilken typ av pollen hunden reagerar på gör att det i vissa svåra fall går att vaccinera mot allergin. I de fallen specialtillverkas ett vaccin som kallas hyposensvaccin för just den hunden, avslutar Lotta.

Text: Susanna Martell