Roligt med en välvårdad hund

En välskött hund är en glad hund! Men det är mer än pälsen som behöver skötas om. Öronen ska hållas rena, klorna skall klippas och tänderna ska hållas fria från tandsten.

Öronen
På raser med mycket pälsväxt inne i örongången behöver hårstråna plockas ur, annars samlas lätt smuts och bakterier och det blir svårt för luften att cirkulera. Detta är särskilt viktigt på raser med hängande öron. Klipp inte, för då finns håret fortfarande kvar inne i örongången, utan dra ett par strån åt gången.

Är öronen mycket smutsiga i örongången kan man behöva göra rent med öronrensmedel. Följ instruktionen på förpackningen. Köps i hund- och kattaffärer.

Slarvar men med skötseln av öronen kan hunden snabbt få en öroninflammation. Å andra sidan ska man inte peta i onödan i öron som inte behöver det, utan kolla bara att det är fritt från hår och känn efter att det inte luktar illa ur örat.

Klorna
Klorna behöver klippas regelbundet på din hund, gör du det var fjortonde dag så hålls de korta och pulpan växer sig inte för lång. Klipp tunna skivor av klorna, när du ser en vit prick i mitten av klon är du nära pulpan. Sikta exakt var du ska klippa och klipp sedan snabbt.

Skulle du råka klippa så att det kommer en droppe blod så är det ingen fara. Sätt bara på lite Stop-Bleeding-pulver så får du snabbt stopp på blödningen. Stop-Bleeding-pulver köper du i hund- och kattaffärer. Har du inte Stop-Bleeding-pulver hemma kan du sätta på lite potatismjöl då stärkelsen i mjölet stoppar blödningen.

Det viktiga är att du inte får panik om det kommer en droppe blod för då säger du till hunden att det är jättefarligt och hunden kommer därmed bli rädd för kloklippning i fortsättningen.

Tycker du att det är svårt att klippa klorna kan du prova att fila dem istället. Köp en vanlig fotfil på Apoteket. Vid behov finns det sedan refill-sandpapper att köpa till filen. Gulla med hunden, lägg den på rygg i ditt knä eller om det är en stor hund, bredvid dig i soffan eller sängen. Det är viktigt att hunden upplever detta som en mysig stund med mycket beröm och smekningar.

Håll ett finger på ovansidan av klon som stöd så att klon hålls stilla. Dra filen nerifrån och uppåt på klospetsen, fila alltså endast i en riktning. Fila klon rakt av så att det ser precis ut som om den är klippt. Ojämnheter och flisor filar du av så att det blir en jämn och fin kant på klon. Fila bort det som du ser bara är "luft" i klon.

Förutom att hunden med tiden kommer vänja sig och tycka att detta är en mysig stund med dig är det dessutom ingen risk att det börjar blöda! Du kommer också märka att du kan fila klorna mycket kortare än vad du hade kunnat klippa, det beror på att pulpan drar sig bakåt av friktionen från filen. Det tar längre tid att fila än att klippa men det är ett bra alternativ om hunden är rädd för kloklippning.

Tänderna
Att sköta om hundens tänder är viktigare än man förr trodde. En allvarlig och mycket vanlig sjukdom, som pågår i det tysta, är tandlossning. Den börjar med att tandköttet är infekterat och inflammerat. Sen kryper infektionen ned längs tändernas rötter, varigenom dessa lossnar.

De bakterier som förekommer vid tandlossning, kan komma ut i blodbanan och orsaka skador på vitala organ som njurar, lungor, hjärta eller lever. Bland dessa gifter finns svavelämnen. Svavelämnena orsakar dålig andedräkt, de påskyndar tandlossningen och kan vara skadande för organ i kroppen. Detta i sig kan förkorta livet på en hund (eller katt) med flera år.

Att hunden tuggar på ben är inte tillräckligt för att hålla tänderna rena, kanske tuggar hunden mer på ena sidan än på den andra, dessutom berörs inte alla tandytor när hunden tuggar på ben.

Det absolut bästa sättet att hålla tandsten borta är att borsta hundens tänder. Börja redan när hunden är valp med att vänja den vid tandborsten, dock utan tandkräm. Använd sedan när hunden vant sig vid tandborsten endast tandkräm avsedd speciellt för hund, det finns ett flertal olika tandkrämer att välja på i hund- och kattaffärerna.

Själv använder jag Oxyfresh tandvårdsserie som jag har nått väldigt fina resultat med. Borsta hundens tänder minst en gång i veckan, gärna oftare.

Har hunden dålig andedräkt kan du avsluta tandborstningen med att dra några gånger med tandborsten längs med tungan. Dålig andedräkt beror oftast på svavelgaser som bildas i mjukdelarna i munnen.

Roligt att ha en välvårdad hund
Det arbete du lägger ner på din hunds skötsel får du tiofalt tillbaka! Du får en frisk, glad hund som inte har några tovor som stramar, som inte har några ömma tänder eller avbrutna blödande klor. Du får en hund som tycker det är skönt att röra på sig och som är van och uppskattar att du pysslar med den.

Dessutom har du större chans att upptäcka förändringar, som till exempel knölar eller problem med tänderna, som kan behöva veterinärvård om du ofta känner igenom hunden. Som grädde på moset kommer du säkert dessutom få många berömmande ord från andra hundägare att din hund alltid ser så välskött ut!