Sköt om munnen på ditt djur

Vi människor har sedan länge blivit uppmanade att ta hand om våra tänder. Tyvärr verkar vi inte vara lika intresserade av att ta hand om våra djurs tänder. Genom att lägga ner lite tid varje dag på våra husdjurs tänder skulle vi djurägare spara mycket pengar. Och som resultat även en mycket friskare hund eller katt.

Grunden för många tand- och munhåleproblem hos våra hundar och katter heter plack. Plack är den mjuka och bakterierika beläggningen som sätter sig nära tandköttskanten. Beläggning byggs med tiden på och hårdnar vilket bildar tandsten.

Denna process kan undvikas om du regelbundet borstar ditt djurets tänder. Vill du kan du använda speciellt anpassad tandkräm, men egentligen är det den mekaniska rörelsen från själva borstningen som har en upplösande effekt på tandbeläggningarna och förhindrar att det byggs på.

Luktar illa
Gör man inget åt plack och tandsten får man en hund eller katt som luktar väldigt illa ur munnen. Plack och tandsten kan även orsaka infektioner i tandköttet eftersom tandsten trycker på tanden i tändköttskanten vilket skapar större och större mellanrum mellan tandhals och tandskött där matrester och annat kan skapa mer eller mindre allvarliga infektioner och inflammationer. Inflammationer såsom gingivit (blödande tandkött) kan på sikt leda till tandlossning – parodontit.

Vissa har sämre tänder än andra
Hur ofta bör man borsta tänderna på sin hund eller katt kan vara individuellt. Precis som för oss människor varierar tand- och munhålestatus mycket från individ till individ. Vissa individer har lätt för att bygga upp beläggningar och tandsten, medan andra är mindre benägna att utveckla tandsten.

Generellt kan man säga att mellan- och småhundar har lättare att utveckla tandsten, inom vissa raser och linjer inom raser finns det misstankar om att detta till och med kan vara ett avelshygieniskt problem där rasen eller avelslinjens kombination kan vara en del av förklaringen. För storväxta raser är problemen med tandsten som regel inte lika utbrett eller snabbväxande. För bästa resultat bör du borsta varje dag.

Olika hjälpmedel
I djurhandeln idag finns en rad hjälpmedel för att underlätta tandborstning på djur. Tandkrämer som är smaksatta med lever och annat gott, men även olika typer av tandborstar i olika storlekar, till och med eltandborste finns numera. Därefter behöver du bara en hund eller katt som samarbetar med dig.

Detta brukar vara den svåraste delen och för att lyckas bör man börja träna ofta och regelbundet att du som ägare får öppna ditt djurs mun. Helst bör du göra detta från första början när du fått hem din nya kompis så att hunden eller katten är van med att du inspekterar och rör vid tänderna. Börja borsta så tidigt som möjligt och gör det till en god vana både för dig och för din kompis.

Hur gäller försäkringen?
Idag finns det inget försäkringsbolag som ersätter borttagning av tandsten eller inflammationer till följd av tandsten. Det kan därför vara en ren investering att avsätta lite tid varje vecka med din hund eller katt för att slippa stora och dyra räkningar som du själv måste stå för.

Du kan även komplettera borstningen med flera olika kosttillskott som tagits fram för att minska uppbyggnad plack och tandsten. Tala med din veterinär om du känner dig osäker.